Vanliga frågor om frakt
Vad menas med ombudspaket?
Ett ombudspaket är ett paket som du hämtar hos ditt lokala ombud. Ett ombud kan vara ett postkontor, matvarubutik, bensinstation eller en s.k. servicepoint. Försändelsen aviseras genom i första hand med SMS men man kan även använda länken med spårningsinformation som vi skickar ut med e-post för att hålla koll på sitt paket.
Kan jag hämta min beställning i er lagershop i Trollhättan?
Ja, det går bra men läs först om hur det går till.
Vad är ett hempaket?
Ett paket eller pall med hemleverans levereras till trappuppgång eller till tomtgräns. Du får ingen exakt tid, utan oftast anges endast ifall leveransen sker på för- eller eftermiddag. Du måste finnas på plats för att ta emot försändelsen. Kontrollera att emballaget/godset är utan synliga skador före ni signerar. Inbärning ingår ej.
Jag har handlat för mer än 795:- och mitt paket väger under 20 kg, varför måste jag ändå betala frakt?
Innehåller beställningen varor som har en skrymmande volym sätts den automatisk som en hemleverans. Skrymmande artiklar som t.ex. akvarium och terrarium över 54 liter, tungt grus, större fågelburar och fullmonterade akvariebänkar skickas inte som ombudspaket på grund av sin volym och/eller vikt. I dessa fall tillkommer det en fraktavgift baserat den typ av frakt som behövs (hempaket, halvpall eller helpall). På så vis kan vi packa din beställning på det säkraste sättet som den kan komma att behöva!
Vad händer om något går sönder under frakt?
Då löser vi det. Som kund drabbas du aldrig av att en vara gått sönder under frakt. Det är viktigt att skador dokumenteras, gärna med foton, för att vi ska kunna driva ärendet mot fraktbolaget. Oavsett vad fraktbolaget kommer fram till så skickar vi en ny vara till dig.
Om ditt paket kommer fram med en synlig skada på ytterkartongen skall skadeanmälan göras till oss samma dag som du mottagit ditt paket.
Om en eller flera produkter är skadade men ytterkartongen inte har en synlig skada måste du rapportera skadan till oss inom 7 dagar efter att du mottagit eller hämtat ut paketet, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Hur lång tid tar det innan mitt paket skickas?
Dina varor skickas snabbt! Normalt skickas det från vårt lager inom 48h efter lagd beställning (gäller vardagar).
Hur vet jag exakt vad fraktkostnaden blir?
De olika fraktalternativen och fraktkostnaden visas när du klickar på varukorgen.
När får jag kollinummer/spårningsnummer?
Så snart ditt paket packats skickar vi ett mejl med spårningsnummer och en länk till en sida där du kan spåra ditt paket.
Skickar ni akvarium och lysrör?
Ja, vi skickar alla produkter i vårt sortiment. Vi är en av få zoobutiker som dagligen skickar akvarium upp till 960 liter över hela Sverige. Stora akvarium skickar vi endast på pall. Vi är riktigt bra på att paketera och frakta akvarium och lysrör eftersom vi har mer än tio års erfarenhet i ryggen. Skulle något mot förmodan skadas, så löser vi det så klart med vår fraktförsäkring.
Återanvänder ni kartonger?
Ja, det gör vi. Dels så återanvänder vi kartonger som våra leverantörer skickat till oss för att packa beställningar i, men vi har även en wellrivare. Med den så kan vi göra stötdämpande utfyllnadsmaterial vilket bland annat till stor del ersätter bubbelplast.