Betalningsalternativ
För att underlätta för dig som kund godkänner du i förväg de olika betalningsalternativ som Svea kan erbjuda dig. De betalningsalternativ som kan erbjudas dig varierar från handlare till handlare och är även beroende av den kreditprövning som Svea genomför av dig som kund. De normalt sett tillgängliga betalningsmetoderna är:
- Fakturabetalning
- Kontokredit (delbetalning)
- Swish
- Kort- eller bankbetalning
- Företagsfaktura
Svea checkout villkor
Genom att godkänna villkoren för Checkout godkänner du även att du kan komma att träffa ett avtal med Svea på nedanstående villkor för att genomföra ett köp genom Checkout. Det kostar inget att använda Checkout men eventuella skatter eller avgifter kan tillkomma beroende av det betalsätt du väljer.
Faktura (Privatpersoner)
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer. Förutsättningar för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av CyberZoo AB överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, vilket kan innebära att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall att skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Fakturavillkor
Företagsfaktura
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, org.nr 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR och personuppgiftshantering: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank.
För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation eller kontakta Svea via post: 169 81 Solna, telefon: 08–514 931 13, e-post: swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att välja det kampanjalternativ som passar dig bäst i kassan. Köpet kan alltid betalas i sin helhet när som helst före förfallodagen.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, vilket kan innebära att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall att skickas hem till dig.
Har du några frågor kan du ringa Svea Bank på 08 – 514 931 13 för mer information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55 %.
Allmänna villkor | Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)
Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Vi accepterar följande kort: Visa & MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) med hög säkerhetskryptering. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kortbetalningar på nätet, 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard för att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp online.
Information efter att ett distansavtal ingåtts
Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse via e-post som innehåller nödvändig information enligt distansavtalslagen, inklusive information om din ångerrätt och våra villkor kring retur.