Stäng
Startsida  Reptilbutiken  Omplaceringsverksamhet

Vår omplaceringsverksamhet

Som en del av vårt helhetskoncept här på CyberZoo, har vi även valt att bedriva en omplaceringsverksamhet för reptiler och amfibier. Vi ser det som en del av det ansvar vi tar på oss när vi väljer att sälja levande djur. Ansökan hittar du genom att klicka här...

Veterinärbesiktning

Djur som omplaceras genom oss genomgår en veterinärbesiktning och får sitta i karantän, precis som alla andra djur som kommer till oss, innan de får flytta in i sina terrarium i butiken. Där får de sedan miljöer och skötsel som optimeras för den aktuella arten, och de får bo hos oss tills dess att vi hittar nya engagerade ägare till dem, oavsett hur lång tid det tar. Du kan läsa mer om hur vi sköter om djuren i vår butik genom att klicka här...

Kostnad

Vi förstår att livssituationen kan ändras för djurägare, och att man kan vara tvungen att göra sig av med sitt/sina djur, men det får inte vara något man gör alltför lättvindigt. Därför har vi valt att ta en avgift på 200 kr för att ta emot djur för omplacering. Denna avgift går oavkortat till bevarandeprojekt för reptiler i naturen. Precis vilket projekt som avgiften går till kommer att beslutas år för år, och vi kommer att informera om vilket projekt som varje år på vår hemsida.

Innan ansökan

Vi kommer att samla in så mycket historik som möjligt om djuren vi omplacerar, och kommer inte att ta emot t.ex. CITES-listade arter för omplacering om dokumentation saknas.

Så här går omplaceringsprocessen till

  • Alla förfrågningar angående omplacering sker genom att fylla i formuläret för omplacering av djur
  • CyberZoo har alltid rätt att tacka nej till en omplaceringsförfrågan, och kommer i så fall att motivera det i ett skriftligt svar
  • Efter överenskommelse lämnas djuren hos oss, vid en separat ingång
  • Vi tar aldrig emot djur spontant ”över disk” - det är inte tillåtet att ta med egna djur in i vår butik
  • Tidigare ägare ska skriva under ett kontrakt där denne avsäger sig alla anspråk på djuren, samt bifoga all känd historik på djuret i fråga
  • Vi tar endast emot friska djur för omplacering, sjuka djur ska tas till veterinär
  • Efter ankomst placeras alla djur i karantän och genomgår en veterinärundersökning
  • Efter genomgången karantänsperiod (minst 3 veckor, oftast längre) flyttar djuren ut i permanenta terrarium i butiken
  • Vi ser våra omplaceringsdjur som ambassadörer som kan bidra till informationsspridning omkring vilket ansvar det innebär att skaffa djur, olika arters krav på miljö och utrymme, etiska aspekter vid handel med djur osv.

Vi har tyvärr inte möjlighet att ta emot följande

  • CITES-djur utan härstamningsintyg/uppfödarbevis
  • Akvatiska sköldpaddor med en vuxenstorlek över 15 cm
  • Landsköldpaddor med en vuxenstorlek över 20 cm
  • Ormar med en vuxenstorlek över 1,8 m
  • Ödlor med en vuxenstorlek över 60 cm
  • Giftiga ödlor eller ormar
  • Salamandrar (vi tar alltså inte emot några arter salamandrar)

Vanliga ställda frågor (FAQ)

Är det här bara ett sätt att tjäna med pengar på att sälja djur?

Nej, vi tjänar i praktiken inga pengar på att sälja djur, och speciellt inte omplaceringsdjur. Detta är primärt ett sätt för oss att lägga fokus på ytterligare en aspekt av reptilhållning, då vi har förutsättningarna och motivationen.

Varför fick jag avslag när jag skickade in formuläret om omplacering av mitt djur?

Vi har avsatt en viss yta för omplaceringsdjur i butiken, och när den är full kan vi inte ta in fler djur förrän vi har hittat nya hem till några av dem som redan finns här. Vi vill inte tumma på våra principer om utrymme och miljöer till de djur vi har ansvar för. Vi har inte heller möjlighet att ta emot väldigt stora arter, eller arter vi inte anser att vi kan skapa bra miljöer för.

Det är ju mycket billigare att köpa ungar av de arter ni har för omplacering, varför skulle jag lägga pengar på dem hos er?

Vi vill göra så mycket vi kan för att försäkra oss om att de djur vi omplacerar får permanenta hem hos ägare som gjort ett aktivt, och medvetet val att ta över just ett omplaceringsdjur. Detta gör vi naturligtvis primärt genom dialog med potentiella nya ägare, men vi har även valt att sätta priserna högre än priset för en unge av samma art för att undgå impulsköp och uppmana till eftertanke. Vi väntar hellre med att omplacera djuren tills vi hittar en permanent och engagerad ägare till dem.

Hur vet jag att avgiften ni tar vid inlämning av omplaceringsdjur inte bara går direkt till CyberZoo?

Vi kommer att vara öppna och tydliga med vilket projekt som avgiften går till det aktuella året, och om möjligt även redovisa något form av intyg för vår donation. 

Din kundvagn(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan