Köp av djur i butik
När du köper ett djur hos oss på cyberzoo.se gäller konsumentköplagen, vilket innebär att du som kund har rättigheter om något skulle vara fel på djuret.
Ingen ångerrätt vid köp av djur
Observera att vid köp av djur i butik har du ingen lagstadgad ångerrätt. Detta beror på att djur klassificeras som varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla enligt konsumentköplagen (2 kap. 11 § punkt 4). Därför är det viktigt att du noggrant överväger ditt köp innan du genomför det.
Undersök djuret vid köp
Vi uppmanar dig att undersöka djuret noggrant vid köptillfället. Om du upptäcker något som inte verkar stämma, meddela oss direkt i butiken. Du kan inte reklamera fel som du kände till vid köpet eller som du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning av djuret.
Reklamation
Om du upptäcker ett fel på djuret efter köpet som inte kunde upptäckas vid köptillfället, har du rätt att reklamera inom tre år från köpet enligt konsumentköplagen (23 §). Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses ha funnits vid köptillfället, om vi inte kan bevisa annat (20 a §).
Dokumentation och intyg
Med djur som kräver dokumentation medföljer alla nödvändiga dokument, såsom uppfödarbevis och eventuella CITES-intyg. Om du inte har mottagit utlovade handlingar, vänligen kontakta oss snarast.
Ansvar efter köpet
Vi ansvarar inte för fel som uppstår efter köpet på grund av felaktig skötsel, vård eller yttre påverkan. För att säkerställa djurets välmående, följ de skötselråd som medföljer och kontakta oss om du har frågor.